για το "ΡΑΓΙΑΣ-ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ ΤΟΥ 1821"
από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ.
-Ποιο το κίνητρο για να συμμετάσχουν οι απλοί
αγωνιστές στον ξεσηκωμό του 1821 και ποιος ο ρόλος τους σε σχέση με τους
προβεβλημένους ήρωες;
-Πόσο μοιάζει μία βιασμένη γυναίκα τα χρόνια της
επανάστασης του 1821 (για παράδειγμα τόσες που βιάστηκαν από το ασκέρι του
Ιμπραήμ) με τη σημερινή γυναίκα που έχει πέσει θύμα βιασμού; Ποια η
αντιμετώπιση από τον συγγενικό και τον κοινωνικό περίγυρο; Έμειναν στον τόπο
τους εκείνες οι γυναίκες του παραδείγματος ή ακολούθησαν με δική τους απόφαση
τους δημίους τους στην Αίγυπτο; Κι αν τους ακολούθησαν, γιατί το έκαναν;
-Ο έρωτας συνυπήρχε με τη φωτιά της επανάστασης; Γεννιόταν
και εν μέσω φοβερών γεγονότων;
-Σε πόσες μάχες πολέμησε εκ του συστάδην ο
Κολοκοτρώνης, ορμώντας με το γιαταγάνι ή πυροβολώντας εναντίον των Τούρκων;
-Η ανάδειξη των αδυναμιών των ηρώων του 1821 τους
αποκαθηλώνει ή τους εξυψώνει; Γνωρίζοντας τα κουσούρια τους μήπως γίνονται πιο πραγματικοί
κι έτσι μπορούν να λειτουργήσουν ως παράδειγμα για τους σημερινούς; Να
σκεφτούμε: Αφού κατάφεραν τόσα εκείνοι με τόσες αδυναμίες, μπορούμε όλοι!
-Τι οδήγησε τον επίσκοπο Ρωγών Ιωσήφ να διατάξει να
παντρευτούν άρον άρον και με όποιον ήταν βολετό όλες οι παρθένες γυναίκες του
Μεσολογγίου λίγο πριν από την Έξοδο;
-Πόσο βαθιά ριζωμένες είναι στην ψυχή και στον νου
μας νοοτροπίες και συμπεριφορές οι οποίες έρχονται από αιώνες πίσω; Έχουμε τη
δύναμη να τις αποτινάξουμε;
-Πώς ήταν η καθημερινή ζωή την εποχή του 1821; Πώς
θα ήταν να ζει κάποιος εκείνα τα χρόνια, πέρα από τις μάχες; Πώς ζούσαν οι
γυναίκες και τα παιδιά έχοντας τους άντρες στον πόλεμο;
-Μπήκαν οι κοτζαμπάσηδες στις μάχες, σκοτώθηκαν
κάποιοι ή τα παιδιά τους; Ποιος ο ρόλος τους σε μια εποχή που όλα άλλαζαν;
-Το Ναβαρίνο ή το αθάνατο αίμα των Ελλήνων που
χύθηκε σε τόσες μάχες μάς χάρισε τη λευτεριά μας;
-Ερευνήσαμε την Ιστορία και από τη μεριά των
Τούρκων; Ποια ήταν η τύχη των νικημένων; Εκχριστιάνισαν οι Έλληνες το 1821 με
τη βία Τούρκους;
-Ήταν Τούρκοι οι μουσουλμάνοι του Ελλαδικού χώρου;
-Τι σήμαινε για τους πολλούς η έννοια κράτος,
πατρίδα και έθνος την εποχή του 1821;
-Έφτασαν οι Έλληνες του Μοριά να προτιμούν τον ζυγό
των Τούρκων στα χρόνια του εμφυλίου πολέμου; Πόσα κακουργήματα που συνέβηκαν
κατά τις εμφύλιες συρράξεις αποσιωπήσαμε; Και πόσες άλλες αλήθειες; Και πόσα
μυθεύματα έχουν φτάσει μέχρι τις μέρες μας ή δημιουργήθηκαν μεταγενέστερα από
τα χρόνια της Επανάστασης;
-Η Φιλική Εταιρεία μέχρι πότε έπαιξε ρόλο στα
πράγματα της Επανάστασης;
-Η Ιστορία και η λογοτεχνία βαδίζουν και σε κοινούς
δρόμους; Αποτελεί κομμάτι της λογοτεχνίας και η αποκόμιση γνώσεων;
Τα παραπάνω είναι ορισμένα από τα ερωτήματα που με
απασχολούσαν και μου έδωσαν το έναυσμα να ερευνήσω σε βάθος και στη συνέχεια να
γράψω το μυθιστόρημα «Ραγιάς-Μέρες και νύχτες 1821». Τις απαντήσεις θα τις
βρείτε στις σελίδες του βιβλίου.
Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι ο αναγνώστης θα
σχηματίσει ολοκληρωμένη εικόνα για όσα συνέβησαν πριν και καθ’ όλη τη διάρκεια
της επανάστασης, χωρίς αυτό να αποβαίνει σε βάρος της μυθοπλασίας. Μυθοπλασία η οποία εξελίσσεται στην Πάτρα, στην
Τριπολιτσά, στο Ναύπλιο, στο
Μεσολόγγι, στην Καρύταινα, στην
Αρκαδιά (τη σημερινή Κυπαρισσία), στο
Νεόκαστρο, στο Βασιλικό Κορινθίας, στο Κομπότι Άρτας, στον Μυστρά, στα Μπαρδουνοχώρια, και πόσα άλλα
μέρη. Επίσης, ότι το μυθιστόρημα μεταβολίζει την αγριότητα σε ελπίδα, λύτρωση
και γλυκασμό κι έτσι,
τελειώνοντάς το ο αναγνώστης, θα αισθάνεται ψυχική ανάταση και ευεξία.
Δείτε περισσότερα για το βιβλίο και τον συγγραφέα ΕΔΩ |
Αφότου ο Αγγελής βρέθηκε φυλακισμένος στο κοτέτσι του Σαχίν Αγά, το μίσος φώλιασε στην ψυχή του σαν φαρμακερό φίδι.
Κατά την εκρηκτική και συγχρόνως σαγηνευτική πορεία του μπαίνει στη δούλεψη ενός στρυφνού και τσιγκούνη πραματευτή, που σου πουλά κωλοφωτιά για καντήλι. Τον ζώνει το μολυβένιο σύγνεφο της σκλαβιάς και του εξευτελισμού των ραγιάδων. Σμίγει με την Κερασία, όπου στο πρόσωπό της βουτάνε και κολυμπούν τα όνειρα. Απαντιέται με κοτζαμπάσηδες, κολίγους και συμπολεμιστές, που είναι πιότερο από αδέρφια και γυναίκα την ώρα της μάχης, ενώ ένα τρομαγμένο Τουρκόπουλο γαντζώνεται πάνω του.
Στον δρόμο του και δύο γέροντες, οι οποίοι ξεψαχνίζουν το κίνητρο για καθετί μα και τη γλυκιά και φαρμακερή ουσία του «εγώ», η πλανεύτρα Ασπασία, διαβολικοί ξένοι, ντόπιοι τυχοδιώκτες, ο επί τριάντα έξι χρόνια αμίλητος Συμεών, ένας καβαλάρης που σώζει αιχμάλωτες Τουρκοπούλες και ο τρανότερος οχτρός του λεύτερου ανθρώπου, ο φόβος.
Ο Αγγελής βιώνει το μεγαλείο και τη σκοτεινή πλευρά του ματοβαμμένου Εικοσιένα, γκρεμίζοντας μυθεύματα και φανερώνοντας καταχωνιασμένες αλήθειες. Σφιχταγκαλιάζεται με τη φωτιά του ξεσηκωμού, μεταβολίζει την αγριότητα σε ελπίδα, λύτρωση και γλυκασμό, και βροντοφωνάζει: «Θέλω να μην είμαι ραγιάς σε κανέναν. Ραγιάς σε τίποτα!»
Ο Γιάννης Καλπούζος γεννήθηκε το 1960 στο χωριό
Μελάτες της Άρτας και ζει μόνιμα από το 1983 στην Αθήνα.
Στα ελληνικά γράμματα εμφανίζεται το 2000 με την
ποιητική συλλογή «Το νερό των ονείρων»
και το μυθιστόρημα «Μεθυσμένος δρόμος».
Ακολουθεί η συλλογή διηγημάτων «Μόνο να τους άγγιζα», η οποία επανεκδόθηκε εμπλουτισμένη το 2017 με
τον νέο τίτλο: «Κάποιοι δεν ξεχνούν
ποτέ», καθώς και οι ποιητικές του συλλογές: «Το παραμιλητό των σκοτεινών Θεών» και «Έρωτας νυν και αεί». Με τη δεύτερη ήταν υποψήφιος στη βραχεία
λίστα για το κρατικό βραβείο ποίησης, ενώ η παραλογή «Ο
λύκος» που εμπεριέχεται στη συλλογή διηγημάτων βραβεύτηκε στον Διεθνή
Διαγωνισμό Ποίησης και Διηγήματος “Γιώργος Σεφέρης” του πανεπιστημίου του
Παλέρμο Ιταλίας.
Όλες οι ποιητικές του συλλογές
κυκλοφόρησαν μαζί με πενήντα ανέκδοτα ποιήματα σε έναν τόμο το 2107 με τίτλο «Ποίηση 2000-2017».
Ευρύτερα γνωστός στο αναγνωστικό κοινό έγινε με το μυθιστόρημά
του «Ιμαρέτ»,
το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Αναγνωστών του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Το «Ιμαρέτ» μεταφράστηκε στα πολωνικά, στα
τουρκικά, στα αραβικά και στα αγγλικά. Το «Ιμαρέτ»
κυκλοφορεί και σε εφηβικό μυθιστόρημα σε δύο τόμους (για παιδιά άνω των 10 ετών),
με εικονογράφηση του σκηνογράφου Αντώνη Χαλκιά.
Επίσης, έχει γράψει τα μυθιστορήματα: «Σάος-Παντομίμα Φαντασμάτων», «Άγιοι και δαίμονες-Εις ταν Πόλιν», «Ουρανόπετρα-Όπου πατώ είναι δικός μου δρόμος», «Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου», «σέρρα-Η ψυχή του Πόντου», το οποίο μεταφράστηκε στα αλβανικά
και έχει τιμηθεί με το πρώτο βραβείο μυθιστορήματος Μικρασιατικού περιεχομένου για
τα έτη 2016-2018, «γινάτι-Ο σοφός της
λίμνης», το οποίο τιμήθηκε με το
«Βραβείο Βιβλιοπωλείων Public 2019» και «ἐρᾶν-Βυζαντινά αμαρτήματα».
Ο Γιάννης Καλπούζος συμμετείχε σε συλλογικά έργα,
διασκεύασε σε θεατρικό σενάριο το μυθιστόρημά του «σέρρα-Η ψυχή του Πόντου» και έχει γράψει τους στίχους 80 τραγουδιών, όπως τα: «Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου», «Δέκα
μάγισσες», «Να ‘σουν θάλασσα», «Τι
μου ‘χει φταίξει τι μου ‘χει λείψει», «Γιατί
πολύ σ’ αγάπησα» και άλλα.
Τον Ιούνιο του 2021 κυκλοφόρησε το νέο του μυθιστόρημα
με τίτλο «ραγιάς» και υπότιτλο «Μέρες και νύχτες 1821».
Πλέον όλα τα βιβλία του κυκλοφορούν από τις εκδόσεις
Ψυχογιός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου