ΜΑΡΙΝΑ ΚΛΩΝΑΡΗ
για το "ΕΞΟΡΙΣΤΗ ΘΕΑ"
από τις εκδόσεις ΠΗΓΗ.
Πάντοτε μου κέντριζαν το ενδιαφέρον οι θρύλοι, η μαγεία και οι παραδόσεις των λαών. Στα πλαίσια μιας ερασιτεχνικής σύγκρισης μυθολογίας γεννήθηκε και η κεντρική ιδέα για να γράψω την Εξόριστη Θεά. Όλα ξεκίνησαν με το εξής ερώτημα: Πώς αλλάζει μια θεότητα στην αντίληψη των πιστών της ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας στην οποία ζουν αυτοί και ποια ιδιαίτερα γνωρίσματα της αποδίδουν ανάλογα με το περιβάλλον τους.
για το "ΕΞΟΡΙΣΤΗ ΘΕΑ"
από τις εκδόσεις ΠΗΓΗ.
Πάντοτε μου κέντριζαν το ενδιαφέρον οι θρύλοι, η μαγεία και οι παραδόσεις των λαών. Στα πλαίσια μιας ερασιτεχνικής σύγκρισης μυθολογίας γεννήθηκε και η κεντρική ιδέα για να γράψω την Εξόριστη Θεά. Όλα ξεκίνησαν με το εξής ερώτημα: Πώς αλλάζει μια θεότητα στην αντίληψη των πιστών της ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας στην οποία ζουν αυτοί και ποια ιδιαίτερα γνωρίσματα της αποδίδουν ανάλογα με το περιβάλλον τους.
Πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η μυθολογία των
χωρών της Μεσοποταμίας καθώς και η δική μας, η ελληνική μυθολογία. Διαβάζοντας
τη μυθολογία των Σουμέριων συνάντησα τη θεά Ινάννα, τη θεά του έρωτα και της
γονιμότητας, η οποία ήταν κάτι αντίστοιχο με τις δικές μας θεές την Αφροδίτη,
τη Δήμητρα και την κόρη της, την Περσεφόνη. Σε αντίθεση όμως με τις δικές μας
θεές, η Ινάννα είναι μια πιο σκοτεινή, φιλόδοξη, εκδικητική και ιδιαίτερα
κτητική θεά. Κάπως έτσι άρχισε να σχηματίζεται ο χαρακτήρας της Αννάνυας, της
δικής μου Εξόριστης Θεάς. Η Ινάννα των Σουμέριων εμφανίζεται επίσης και στο
περίφημο έπος του Γκιλγκαμές. Διαβάζοντας αυτό το κείμενο θαύμασα τη δύναμη και
την αποφασιστικότητα του θρυλικού εκείνου βασιλιά, και ήταν αυτά τα δύο
στοιχεία που ήθελα να μεταφέρω και στον δικό μου ήρωα, τον πρίγκιπα Αρές.
Η ιστορία ξεκινά με την κόντρα δύο αδερφών
για το θρόνο της πόλης τους. Ο μικρότερος πρίγκιπας Αρές θα πρέπει να φέρει εις
πέρας μία αποστολή που θα του αναθέσει ο μεγαλύτερος αδερφός του και νόμιμος
διάδοχος του θρόνου, προκειμένου να του τον παραχωρήσει. Η αποστολή αυτή είναι
να βρει και να φέρει πίσω στην πόλη τους την ημίθεη Ιέρεια Αννάνυα που ζούσε
πριν από πεντακόσια χρόνια στον παλιό ναό της πόλης τους, μέχρι τη στιγμή που
ένας άλλος θεός ήρθε, πήρε τη θέση της κι εκείνη έφυγε κυνηγημένη.
Κι έτσι ξεκινάει το ταξίδι του Αρές για να
βρει αυτή τη μυστηριώδη γυναίκα της οποίας την ύπαρξη μέχρι πρότινος αγνοούσε
και ο ίδιος. Καθώς προχωράει, ανακαλύπτει μαζί με τον αναγνώστη τα ίχνη
παλαιότερων δοξασιών γύρω από εκείνη. Το ταξίδι του θα μπορούσε να παρομοιαστεί
και με ένα ταξίδι στο χρόνο και στην εξέλιξη των ανθρώπινων κοινωνιών. Από τη
γεωργία, στην εκμετάλλευση των ζώων
και στο εμπόριο, μέχρι
την εκμετάλλευση των μετάλλων. Αλλά και από μία απλούστερη μορφή οργάνωσης και
διακυβέρνησης, στη δημιουργία ενός καθεστώτος όπου εμφανίζονται οι απαρχές της
δημοκρατίας όπως διαμορφώθηκε αυτή σαν καθεστώς στην αρχαία Αθήνα.
Ο βασικός ήρωας λοιπόν, ο πρίγκιπας Αρές,
ψάχνει να βρει τη θέση της Αννάνυας σε κάθε μία από αυτές τις κοινωνίες. Η
Αννάνυα σκοινοβατεί μεταξύ κυριολεξίας και μεταφοράς, μεταξύ πραγματικότητας
και θρύλων, σε όλη την έκταση του βιβλίου. Είναι η Αφέντρα του νερού, η Κυρά
των Φιδιών, αυτή που τα βλέπει όλα, η Μητέρα Γη, είναι η Γυμνή Θεά. Ο Αρές θα
συνδέσει όλους τους θρύλους και θα την αναγνωρίσει σε κάθε ένα από αυτούς, θα
πιστέψει σ’ εκείνη προκειμένου να τη βρει. Πώς μπορείς άλλωστε να βρεις μια Θεά
στης οποίας την ύπαρξη δεν πιστεύεις;
Από τη μεριά μου τώρα εγώ, ως συγγραφέας,
προσπάθησα να φτιάξω μια ιστορία με διαφορετικά επίπεδα. Στο πρώτο επίπεδο να
βρίσκεται, φυσικά, η περιπέτεια του Αρές, τα ταξίδια του από πόλη σε πόλη στον
επάνω κόσμο, αλλά και το πέρασμά του από τον κάτω κόσμο στα πλαίσια της
αναζήτησής του για αυτή τη γυναίκα, η συνάντησή του με άλλους θεούς και η
ανάμιξή του στις κόντρες και στις διαμάχες μεταξύ τους, η συνάντησή του με άλλα
μυθικά πλάσματα, οι φιλικές του σχέσεις με ανθρώπους που θα βρεθούν στην πορεία
του και θα τον βοηθήσουν, αλλά και οι διάφορες ερωτικές του περιπτύξεις με
μοιραίες γυναίκες που θα βρεθούν στο δρόμο του. Όλα όσα σκαρφίζεται προκειμένου
να πετύχει το στόχο του.
Ήθελα όμως να υπάρχει και ένα δεύτερο
επίπεδο που θα δώσει τροφή για σκέψη θέτοντας ερωτήματα όπως:
Από πού πηγάζει η πίστη μας σε κάποιο θεό;
Ποια ανάγκη οδηγεί τους ανθρώπους να πιστεύουν από την αρχή των χρόνων;
Πόση δύναμη μπορούν να ασκήσουν οι θεοί στην
καθημερινότητά μας; Ή μήπως είμαστε εμείς αυτοί από τους οποίους πηγάζει η
δύναμή τους;
Πώς μεταδίδεται η πίστη για κάποιο θεό από
μέρος σε μέρος και ποιοι λόγοι συντρέχουν στη διάδοση των θρησκειών;
Ποια είναι η θέση των
ανθρώπων σε όλα όσα γίνονται όσον αφορά στην εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας,
σε συνάρτηση όμως πάντοτε με την πίστη τους σε κάποιο θεό;
Άλλωστε, όπως λέει και η Αννάνυα, όλα
συμβαίνουν για κάποιο λόγο. Τα πράγματα γίνονται για να γίνουν κι άλλα στη
συνέχεια. Και όλα συμβαίνουν σε μια σειρά και είναι δεμένα μεταξύ τους σαν τους
κρίκους μιας αλυσίδας.
Όλα τα βιβλία προσφέρουν ένα ταξίδι. Αυτό
είναι το ταξίδι του Αρές στην αναζήτηση μιας Εξόριστης Θεάς και σας προσκαλεί
για συνοδοιπόρους. Αν σας ευχαριστεί η περιπέτεια, αλλά και η εσωτερική
αναζήτηση τότε είναι ένα ταξίδι που θα πρότεινα να κάνετε.
Δείτε περισσότερα για το βιβλίο και την συγγραφέα ΕΔΩ |
«Το νερό πηγάζει, κυλάει, ανεβαίνει, πλημμυρίζει, υποχωρεί και την τυλίγει, της δίνει δύναμη, την κάνει Θεά, λατρευτή και μισητή, ζωοδόχο και τιμωρό. Το νερό βρίσκεται παντού, όπως κι εκείνη που κυλάει μαζί του. Προσαρμόζεται σε κάθε πέρασμα, ταξιδεύει μακριά, αλλάζει μορφή αλλά εξακολουθεί να υπάρχει… Και το όνομα αυτής;»
Όταν ο νεότερος πρίγκιπας Αρές, παρακινούμενος από τον ετοιμοθάνατο πατέρα του, προκαλεί τον μεγαλύτερο αδερφό του για το θρόνο της Ιμούρ, εκείνος, προκειμένου να του τον παραχωρήσει, του αναθέτει ως αποστολή να βρει και να φέρει πίσω στην πόλη τους την ημίθεη Ιέρεια που ζούσε στον Αρχαίο Ναό της Ιμούρ πριν από πεντακόσια χρόνια.
Έτσι, κυνηγημένος από τους εχθρούς του, ξεκινάει την αναζήτηση της μυστηριώδους αυτής γυναίκας, ακολουθώντας βήμα προς βήμα το ταξίδι μιας εξόριστης Θεάς, ψάχνοντας τα ίχνη της, ερευνώντας παλιότερες δοξασίες, ξεχασμένες ή και αλλαγμένες στο πέρασμα των χρόνων. Στην αναζήτησή του αυτή θα περιπλανηθεί σε διαφορετικές πόλεις στον επάνω αλλά και στον κάτω κόσμο, όπου θα ξυπνήσει τρομερά μυθικά τέρατα και θα τα βάλει με πεισματάρηδες Θεούς.
«Πώς είναι δυνατό να βρεις μια Θεά στην οποία δεν πιστεύεις;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου