Υπάρχουν κάτι στιγμές έσχατες, που αλλάζουν τη ζωή. Όχι μόνο τη δική σου, αλλά και όσων βρίσκονται γύρω σου. Και υπαίτιος είσαι εσύ. Κατόπιν, τίποτα δεν μπορεί να είναι το ίδιο.
Η κρίση που ξεσπά στο πολιτικό μέτωπο της Ελλάδας του 1843 και συνεχίζεται στα επόμενα χρόνια εισβάλλει και στην προσωπική ζωή μιας σπουδαίας οικογένειας της μετεπαναστατικής Αθήνας, με αποτέλεσμα η απόγονος Ελισάβετ Δούκα, φιγούρα ακριβοθώρητη, διάφανη όπως το υγρό στοιχείο, που είχε τη δύναμη με την αφτιασίδωτη ποιότητά της να βγάζει τους Αθηναίους από την καθημερινότητα, διχασμένη ερωτικά, να υποπέσει σε ένα μεγάλο "λάθος" το οποίο σημαδεύει ανεξίτηλα και με τραγικές συνέπειες τη ζωή πολλών προσώπων...
Η Φιλομήλα Λαπατά, με πρόθεση κοινωνικής ακτινοσκόπησης και με επιμέρους ήρωες που έχουν λόγο, αναπαριστά μια γκραβούρα της Αθήνας του 1840-1875 σε ένα αυτοτελές, πολυπρόσωπο, απολαυστικό και απρόβλεπτο μυθιστόρημα πάνω στον διχασμό: εσωτερικό, πολιτικό, ερωτικό. Υπαρξιακοί προβληματισμοί, ηθικά διλήμματα και η αιώνια πάλη του Καλού με το Κακό γύρω από τις έννοιες της ταυτότητας, της πατρίδας και της οικογένειας. Επιμέρους γεγονότα που δένουν με την κεντρική ιστορία, ευρηματική πλοκή και φαντασμαγορικοί χαρακτήρες, ελαττωματικοί καλοί και χαρισματικοί κακοί συνθέτουν το δεύτερο μυθιστόρημα της ιστορικής τριλογίας ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.
Η κρίση που ξεσπά στο πολιτικό μέτωπο της Ελλάδας του 1843 και συνεχίζεται στα επόμενα χρόνια εισβάλλει και στην προσωπική ζωή μιας σπουδαίας οικογένειας της μετεπαναστατικής Αθήνας, με αποτέλεσμα η απόγονος Ελισάβετ Δούκα, φιγούρα ακριβοθώρητη, διάφανη όπως το υγρό στοιχείο, που είχε τη δύναμη με την αφτιασίδωτη ποιότητά της να βγάζει τους Αθηναίους από την καθημερινότητα, διχασμένη ερωτικά, να υποπέσει σε ένα μεγάλο "λάθος" το οποίο σημαδεύει ανεξίτηλα και με τραγικές συνέπειες τη ζωή πολλών προσώπων...
Η Φιλομήλα Λαπατά, με πρόθεση κοινωνικής ακτινοσκόπησης και με επιμέρους ήρωες που έχουν λόγο, αναπαριστά μια γκραβούρα της Αθήνας του 1840-1875 σε ένα αυτοτελές, πολυπρόσωπο, απολαυστικό και απρόβλεπτο μυθιστόρημα πάνω στον διχασμό: εσωτερικό, πολιτικό, ερωτικό. Υπαρξιακοί προβληματισμοί, ηθικά διλήμματα και η αιώνια πάλη του Καλού με το Κακό γύρω από τις έννοιες της ταυτότητας, της πατρίδας και της οικογένειας. Επιμέρους γεγονότα που δένουν με την κεντρική ιστορία, ευρηματική πλοκή και φαντασμαγορικοί χαρακτήρες, ελαττωματικοί καλοί και χαρισματικοί κακοί συνθέτουν το δεύτερο μυθιστόρημα της ιστορικής τριλογίας ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.
1)Πως ξεκίνησε η συγγραφή της μυθιστορηματικής σας σειράς Οι κόρες της
Ελλάδας; Τι αποτέλεσε το έναυσμα για να ξεκινήσετε να την γράφετε;
Ξεκίνησε από έναν
μεγάλο θυμό για το αισχρό ιστορικό σημείο στο οποίο βρέθηκε η χώρα μου το 2012
και, δυστυχώς, συνεχίζει μέχρι και σήμερα. Θέλησα, λοιπόν, να εξετάσω ιστορικά
τα τελευταία διακόσια χρόνια της μετεπαναστατικής περιόδου της ιστορίας μας,
για τα οποία δεν υπάρχουν και δεν έχουν εκδοθεί σημαντικά μυθιστορήματα.
2)Ποιο είναι το ιστορικό πλαίσιο του δεύτερου βιβλίου της σειράς Ο
Διχασμός που κυκλοφόρησε πρόσφατα;
Ο ΔΙΧΑΣΜΟΣ καλύπτει
τη χρονική περίοδο της Αθήνας 1840 μέχρι και 1875. Αναφέρομαι δε σε τρία πολύ
σημαντικά ιστορικά γεγονότα, τα οποία άλλαξαν τη ροή της ιστορίας μας: Την
απαίτηση των Ελλήνων το 1843 για Σύνταγμα, την έξωση του Όθωνα και της Αμαλίας
από την Ελλάδα και τον ερχομό του Γεωργίου του Α’ ως βασιλέα των Ελλήνων.
3)Υπάρχει κάποια ηρωίδα που ξεχωρίζεται από το έργο σας αυτό κι αν ναι
γιατί;
Αγαπώ όλους τους
χαρακτήρες του ΔΙΧΑΣΜΟΥ. Δεν μπορώ να πω ακριβώς πως ξεχωρίζω κάποια, όμως έχω
ιδιαίτερη αδυναμία στην ιερόδουλη Ζηνοβία Σπίνου. Για να ολοκληρώσω τον
χαρακτήρα της χρειάσθηκα έξη μήνες έρευνας, όχι μόνο για το καθεστώς των
ιερόδουλων της Αθήνας εκείνης της εποχής, αλλά και για την περιρρέουσα
συναισθηματική ατμόσφαιρα ενός τέτοιου επαγγέλματος.
4)Πόσο διήρκησε η έρευνα και η συγγραφή του δεύτερου βιβλίου σας και
τι σας δυσκόλεψε περισσότερο: το ιστορικό κομμάτι, η ηθογραφία της εποχής ή η
(εξαιρετική ομολογουμένως ) απόδοση-περιγραφή της Αθήνας την εποχή εκείνη;
Και τα τρία, θα
έλεγα, είχαν το καθένα αντικειμενικές δυσκολίες, αν σκεφθείτε πως ο κάθε
χαρακτήρας που περιγράφω υπήρξε στην πραγματικότητα εκείνη την εποχή. Έπρεπε να
τον αναστήσω διατηρώντας το μέτρο και την ιστορική αλήθεια. Έρευνα και συγγραφή
διήρκεσαν δυόμιση χρόνια.
5)Έχετε αποφασίσει από πόσα βιβλία θα αποτελείται η σειρά Οι κόρες της
Ελλάδας και πόσα χρόνια θα καλύπτει ιστορικά;
Προς το παρόν έχω
αποφασίσει να περιοριστώ στα τρία βιβλία. Το πρώτο της σειράς με τίτλο Η
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ καλύπτει τη χρονική περίοδο της Αθήνας 1790 μέχρι 1838. Το δεύτερο Ο
ΔΙΧΑΣΜΟΣ καλύπτει την περίοδο 1840 με 1875, το τρίτο (άτιτλο ακόμα) θα καλύπτει
την περίοδο 1880 μέχρι και 1920.
6)Αν θυμάμαι καλά στην παρουσίαση του πρώτου βιβλίου της σειράς
"Η επιστροφή" στη Θεσσαλονίκη μας, είχατε αναφέρει πως με κάθε βιβλίο
σας απευθύνετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες σας, ποιο το μήνυμα του νέου σας
βιβλίου Ο διχασμός;
Πολύ καλά θυμάστε.
Κάθε μυθιστόρημά μου έρχεται με μια κεντρική ιδέα/μήνυμα. Ο ΔΙΧΑΣΜΟΣ δεν θα
μπορούσε να έχει άλλο από το εξής: Ο
Ελληνισμός είναι πολιτισμός και πολιτισμός είναι ήθος, είναι ύφος, είναι στάση
ζωής.
7)Έχετε συγκεκριμένη προτίμηση στα λογοτεχνικά σας αναγνώσματα;
Προτιμώ τα
μυθιστορήματα και την ποίηση. Σπάνια διαβάζω διηγήματα εκτός κι αν πρόκειται
για κάτι εξαιρετικό για το οποίο θα έχω διαβάσει πρώτα διθυραμβικές κριτικές.
8)Θα μπορούσατε να μου πείτε μερικούς από τους αγαπημένους σας
συγγραφείς ή σας ...βάζω δύσκολα;
Καθόλου. Έχω
αδυναμία στους Έλληνες κλασικούς: Σαμαράκη, Καζαντζάκη, Λουντέμη, Βενέζη, Αθανασιάδη,
Καραγάτση, Τσίρκα, Σωτηρίου. Αλλά και Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Ιζαμπέλ Αλιέντε
(μόνο τα πρώτα της μυθιστορήματα), Φίλιπ Ροθ, και άλλους βέβαια.
9)Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτό το διάστημα;
Μόλις τελείωσα το
ΧΙΛΙΕΣ ΑΝΑΣΕΣ της Ιωάννας Καρυστιάνη (Εκδόσεις Καστανιώτη) και ξεκίνησα ΤΑ
ΛΙΑΝΟΚΕΡΙΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ του Θοδωρή Παπαθεοδώρου (Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ)
10)Θα ήθελα να μοιραστείτε με τους αναγνώστες του blog μας, τη φράση
που σας εκφράζει, το τραγούδι που σας αντιπροσωπεύει και την αγαπημένη σας
ταινία. Ίσως είναι περισσότερα από ένα, αλλά πείτε τα πρώτα που σας έρχονται
στο μυαλό για το καθένα από αυτά.
Φράση: Δεν υπάρχει Δικαιοσύνη και Δημοκρατία
αν δεν υπάρχουν Ενεργοί Πολίτες να τις υπερασπίζονται.
Τραγούδι: Είναι πολλά,
ελληνικά και ξένα, αλλά το πρώτο που μου ήρθε στο μυαλό, διαβάζοντας την
ερώτησή σας, είναι το Whiter shade of pale των Procol Harum.
Ταινία: Out of Africa, πιστεύω πως ανήκει στις κλασικές.
Σας ευχαριστώ για
τις πρωτότυπες ερωτήσεις σας.
Με φιλικούς
χαιρετισμούς,
Φιλομήλα Λαπατά
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η ΦΙΛΟΜΗΛΑ ΛΑΠΑΤΑ γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι ο καρπός μιας Μακεδόνισσας κι ενός πολίτη του κόσμου. Σπούδασε δημόσιες σχέσεις και εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα. Παραμένει, όμως, μόνιμη μαθήτρια της ζωής. Η πολυπλοκότητα των διαπροσωπικών σχέσεων την απασχολεί από πολύ παλιά, και αυτός ο προβληματισμός της αποτυπώνεται στα βιβλία της. Ο ΔΙΧΑΣΜΟΣ είναι το όγδοο μυθιστόρημά της. Καθώς αγαπά την ποικιλία, ζει μεταξύ δύο κόσμων: της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου